W kwietniu prezydent Częstochowy zainicjował akcję na rzecz bezpłatnej obwodnicy miasta, kierując list do Ministra Infrastruktury i Budownictwa. Teraz z apelem o fundusze na budowę infrastruktury drogowej umożliwiającej lepsze połączenie gmin subregionu północnego z węzłami planowanego odcinka autostrady Częstochowa – Tuszyn, a także o bezpłatną obwodnicę Częstochowy - wystąpili samorządowcy tworzący Zgromadzenie Ogólne Regionalnych Inwestycji Terytorialnych Subregionu Północnego.


Temat połączeń z A1 jest bardzo istotny zwłaszcza dla gmin leżących na północ od Częstochowy, do których planowany odcinek autostrady prowadzony szlakiem dotychczasowej DK1 może ograniczyć komunikacyjną dostępność, a tym samym - możliwości rozwojowe. Częstochowa – jako lider subregionu – była inicjatorem wystąpienia kierowanego do ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka.

- Ten odcinek autostrady nie tylko da coś mieszkańcom, ale też coś im zabierze: swobodny, bezpłatny dostęp do drogi krajowej. Żeby te tereny nie zostały „odcięte”, jest potrzebna sieć dróg, która lepiej skomunikuje je z węzłami autostradowymi – mówi prezydent Krzysztof Matyjaszczyk. – Dziękuję wszystkim samorządowcom subregionu, którzy solidarnie podpisali się pod listem, nawet jeżeli problem odcinka Częstochowa-Tuszyn lub obwodnicy naszego miasta bezpośrednio ich nie dotyczy.   

W liście samorządowców czytamy:                                     

 

W związku z prowadzoną budową odcinka autostrady A1 – Pyrzowice – Częstochowa oraz planami realizacji odcinka autostrady A1 na odcinku Częstochowa-Tuszyn po śladzie obecnej Drogi Krajowej nr 1 –  przedstawiciele samorządów subregionu północnego województwa śląskiego zwracają się z wnioskiem o zapewnienie środków na budowę infrastruktury drogowej umożliwiającej lepsze połączenie gmin subregionu z węzłami planowanego odcinka autostrady. 

Problem potencjalnego komunikacyjnego „odcięcia” gmin subregionu od autostrady A1 na odcinku Częstochowa – Tuszyn, wynika z braku alternatywnych połączeń drogowych na linii północ-południe, dostosowanych do obsługi ruchu wzdłuż nowego odcinka autostrady (obecnie funkcjonującego jako DK1).  

Zmiana kategorii i specyfiki trasy na północ od Częstochowy może oznaczać liczne problemy
i niedogodności dla mieszkańców subregionu, którzy chcąc skorzystać z nowej autostrady, będą musieli tracić czas i paliwo, aby –  nadkładając dużo kilometrów – dotrzeć do najbliższego wjazdu na A1.

Dla gmin leżących na przebiegu nowego odcinka autostrady A1, brak dróg towarzyszących autostradzie będzie oznaczał też gorszą dostępność komunikacyjną terenów inwestycyjnych, co może grozić spowolnieniem ich rozwoju. Tego rodzaju skutek byłby sprzeczny z samą ideą budowy A1 w okolicach Częstochowy. Jedną z dalekosiężnych korzyści tego przedsięwzięcia ma być przecież zwiększenie dostępności transportowej regionu i idące za nim ożywienie gospodarcze, czego bez towarzyszących budowie autostrady inwestycji drogowych, nie da się osiągnąć. 

Jednocześnie apelujemy o to, aby autostradowa obwodnica samej Częstochowy była bezpłatna. Są ważne argumenty za wprowadzeniem takiego rozwiązania – zarówno z perspektywy gmin subregionu, jak i jego lidera, Częstochowy – trzynastego co do wielkości polskiego miasta i istotnego punktu w układzie komunikacyjnym południa kraju. Częstochowa wraz z ościennymi gminami tworzy blisko trzystutysięczną aglomerację, która – mimo dużych inwestycji drogowych w ostatnich latach – ciągle boryka się ze znacznymi utrudnieniami w ruchu, w tym poważnym obciążeniem centrum Częstochowy. Budowa autostrady jest szansą na odczuwalne odciążenie miasta, przynoszące korzyść nie tylko mieszkańcom, ale i wszystkim przejeżdżającym przez miasto kierowcom. Jednak ewentualne wprowadzenie poboru opłat na obwodnicy nie zmieni istniejących tu od lat trudnych warunków komunikacyjnych i będzie grozić korkowaniem się miasta oraz dróg dojazdowych do niego prowadzących. Utrudni to również życie kierowcom z gmin podmiejskich, którzy chcąc dostać się do Częstochowy korzystają z dróg krajowych.

Obwodnice dużych miast w Polsce są bezpłatne. Takiego rozwiązania oczekujemy również w Częstochowie, która zabiega o bezpłatną obwodnicę już od 2011 roku. Mieszkańcy miasta i subregionu bardzo liczą na to, że będą potraktowani na tych samych prawach, jak mieszkańcy miast o porównywalnej wielkości, znaczeniu i potencjale.

Mając na uwadze wszystkie te argumenty, apelujemy o zagwarantowanie środków na budowę nowych połączeń drogowych ułatwiających dostęp do autostrady A1 w gminach subregionu oraz zapewnienie kierowcom bezpłatnego przejazdu autostradową obwodnicą miasta.

Pod listem – obok Prezydenta Miasta Częstochowy Krzysztofa Matyjaszczyka – podpisali się starostowie powiatów: częstochowskiego - Krzysztof Smela, myszkowskiego - Dariusz Lasecki i kłobuckiego - Henryk Kiepura; burmistrzowie miast: Kłobucka - Jerzy Zakrzewski, Myszkowa - Włodzimierz Żak, Blachowni - Sylwia Szymańska, Krzepic - Krystian Kotynia,

Koniecpola - Ryszard Suliga, Koziegłów - Jacek Ślęczka oraz Żarek - Klemens Podlejski;
wójtowie gmin: Dąbrowa Zielona - Maria Włodarczyk, Janów - Joanna Ścigaj, Kamienica Polska - Cezary Stępień, Kłomnice - Piotr Juszczyk, Konopiska - Jerzy Żurek, Kruszyna - Jadwiga Zawadzka, Lelów - Krzysztof Molenda, Lipie - Bożena Wieloch, Miedźno - Piotr Derejczyk, Mstów - Tomasz Gęsiarz, Mykanów - Dariusz Pomada, Niegowa - Dorota Hajto-Mazur, Olsztyn - Tomasz Kucharski, Opatów - Bogdan Sośniak, Panki - Bogdan Praski,  Poczesna - Krzysztof Ujma, Popów - Bolesław Świtała, Poraj - Łukasz Stachera, Przyrów - Robert Nowak, Przystajń - Henryk Mach, Rędziny - Paweł Militowski, Starcza - Wiesław Szymczyk oraz Wręczyca Wielka - Henryk Krawczyk.

 

źródło: UM

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę